2014. március 24., hétfő

Quinoa - első próba

Miért együk?

Nagyon részletesen utánaolvashattok itt.
A lényeget, viszont, a fenti oldalról kimásolom ide is, aztán meg leírom az első receptet, amit meg is csináltam.

  1. "A quinoa az egyik legtöbb ásványi anyagot és tápanyagot tartalmazó, legtáplálóbb gabona, nem hiába tartották az inkák a „Magok Anyjának”. Rengeteg fontos vitamint tartalmaz: B-vitaminokat (B1, B2, B3), C-, E-vitamint és ß–karotint. (Ez utóbbi három fontos antioxidáns, tehát jelentősen hozzájárul a káros szabad gyökök hatástalanításához, ezért sportolók számára különösen ajánlható, valamint a daganatmegelőző étrendnek is hasznos összetevője is lehet.) Az ásványi anyagok közül különösen gazdag magnéziumban, kalciumban, vasban, káliumban, illetve foszforban és cinket is tartalmaz. Ezzel a magas ásványi anyag tartalmával jó pár gabonafélét túlszárnyal (búza, árpa, zab, rizs).
  2. Lassan lebomló szénhidrátforrás, sok rosttal. Cukorbetegek, székrekedéssel küzdők, fogyókúrázók, kismamák, idősek számára is javasolható. Méregtelenítő kúrák nagyszerű alkotóeleme lehet, ha belevágsz a májméregtelenítő kúrába ne felejts el beszerezni egy adagot!
  3. Minden esszenciális aminosavat tartalmaz. Igen figyelemreméltó a lizin, cisztin és metionin tartalma. Fehérjetartalma 13,3-15,2%. Összehasonlításul a rizs fehérjetartalma 7,4 %, a búzáé pedig 11,7 %. Vegetáriánusoknak, vegánoknak különösen ajánlott, bátran helyettesíthetőek vele az állati fehérjék.
  4. Gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják.
  5. Lúgosító hatással is bír, e tekintetben a vadrizshez, az amaránthoz és a csíráztatott magvakhoz hasonló.
  6. Zsírtartalma a gabonaféléknél nagyobb, főként telítetlen zsírsavakból tevődik össze."

Jöjjön a recept. :-)
Fűszeres-almás quinoa
Az utóbbi időben jól esik édes dolgokat ennem, így most is ilyen étellel próbálkoztam, bár a Quinoa sósan is fogyasztható.
Hozzávalók:
  • 15 dkg quinoa
  • 2 alma
  • 1 evőkanál mazsola
  • 1 rúd vanília
  • 1 kávéskanál fahéj 
(Én a mazsolát véletlen kifelejtettem és nem volt itthon vaníliarúd, szóval vaníliacukrot raktam bele).

Elkészítés:
 Vágjuk hosszában ketté a vaníliát, kaparjuk ki a belsejét. Öntsük egy lábasba a quinoát, adjunk hozz 3 dl vizet, a megpucolt és felkockázott almát, a mazsolát, a fahéjat és a vaníliát. Fedjük le, majd lassú tűznél pároljuk 20 percig. Az alma és a mazsola kellemesen édessé teszi ezt a finom és egyszerű, ráadásul egészséges desszertet, tehát cukrozásra nincs szükség.

Észrevételek:
Nos, nem tudom, hogy a mazsola hiánya okozta-e, vagy édesebben eszek, mint aki írta a receptet, de nekem ez így egyáltalán nem lett elég édes. Úgyhogy felturbóztam. Elsőre mézre gondoltam, de aztán elcsábultam és házi baracklekvárt raktam még bele, de így már isteni íze lett.
Talán a tejbegrízre hasonlít leginkább az íze a "megszokott" ételek közül.



2 megjegyzés:

  1. ilyet lehet átlag üzletekben kapni, csak még sosem tűnt fel, vagy kizárólag biobolt?

    VálaszTörlés
  2. Sajnos kevés helyen van, de nem csak bioboltokban. :) Drogériákban, főleg DM-ben, Müllerben szokott lenni, ill. elvileg a Sparnak is van egy ilyesmi szekciója, de őszintén szólva ott még nem kerestem. :)
    Bár nálunk pl. kölest az élelmiszerboltban is árulnak, Quinoát persze azért nem... :D

    VálaszTörlés