2014. március 4., kedd

Házi kenyér, glutén- és tejmentesen

Nem kell szépíteni, az előrecsomagolt, bolti gluténmentes kenyerek borzasztóak. Eleve elég idegen nekem, hogy egy kenyérnek több hónapos legyen a szavatossági ideje, de ehhez aztán még az íze is hozzáadódik... Valahogy nyúlik és száraz, porlik az egész...

Ezek után az élmények után úgy gondoltam, hogy meg kellene próbálkozni ezzel is házilag. Elég sok receptet végignyálaztunk a családommal, de szinte mindhez kész kenyérlisztkeverékeket használtak. (Ettől is óckodom kicsit, nem vagyunk jóban, mármint az adalékanyagok meg én.) Így, pedig úgy adagolom a dolgokat, ahogy jónak látom.

A lisztek bármely normálisabb bioboltban beszerezhetőek.

Hozzávalók:
- 20 dkg barna rizsliszt
- 15 dkg fehér rizsliszt
- 10 dkg hajdinaliszt
- 10dkg burgonyaliszt
- 1 EK kukoricakeményítő
- 1 KK szódabikarbóna
- 2 tojás
- 3 gramm élesztő + 1 EK cukor + víz --> élesztőt ezekkel kelesztem
- 2 EK olaj
- 1 EK só
- Víz (3-4 deci, a lényeg, hogy szépen össze lehessen dagasztani)

Elkészítés:
Összekeverem a hozzávalókat, majd robotgéppel összedagasztom a tésztát. (Persze, lehet kenyérsütő géppel is csinálni, nekem abban sosem kel meg szépen, ezért csinálom másképp.)
Utána kelesztőtálban, meleg vízbe teszem és hagyom, amíg szépen meg nem kell. (Köszi az emlékeztetőt Dóri!) ;)
Papírral bélelt formába teszem és irány a sütő! 220-230 *C-on sütöm, amíg el nem válik szépen (nálam kb. 1 óra szokott lenni) , amikor már majdnem kész, akkor kiveszem, kiborítom, hogy a formában lévő oldalak is színt kapjanak és így sütöm még tovább 10-15 percig.

A tésztába vagy a kenyérbe bátran lehet tenni magvakat is, én eddig lenmaggal próbálkoztam és nagyon finom lett. :)

2 megjegyzés:

  1. Zsu, te nem szoktad keleszteni? A rendes kenyereknél ott öregtésztával meg kelesztéssel operálnak, nálunk Anna le is írta, úgy még nem próbáltad? :)

    VálaszTörlés
  2. De kelesztek! Csak az kimaradt a leírásnál! Méghozzá jó ideig kelesztettem! :)

    VálaszTörlés