2017. január 24., kedd

Orvosok és egészségügy


Megtörtént a leletmegbeszélés, amit korábban említettem, eredményeképp pedig azt hiszem az utolsó csöppnyi kis hitemet is elvesztettem az orvosokban.

Mielőtt rátérnék az egészségügyi részére a történetnek, leírnám, hogy ennyire pofátlanul orvos szerintem nem viselkedett még életemben velem, mint Mohácsy doktornő tegnap Szegeden. A konzultációs időre kerek 10 percet volt hajlandó szánni. Ezidő alatt, pedig úgy beszélt velem, mintha értelmi sérült lennék. Ez nyilván felháborítja az embert, főleg úgy, hogy két, egyenként jeles diplomával rendelkezem, és tisztában vagyok az értelmi képességeimmel...de tudjátok tekintsünk is el a papíroktól, ne a diplomának adja meg a tiszteletet, hanem az embernek. Mert ismeretlenül senki nem érdemli meg, hogy hülyének nézzék, még ha mézes-mázos hangon teszik is. Főleg úgy, hogy tényleges fájdalmaim vannak, tehát segítségért fordultam szakemberhez. Mindennek a legalja pedig az volt, mikor az utolsó percekben már a telefonját nyomkodta, ahelyett, hogy figyelt volna rám. Kétlem, hogy a hippokratészi esküjének a szövegét memorizálta volna újra a telefon kijelzőjén, pedig annak az ő esetében mélységesen több hasznát láttam volna. Sok mindent lehet mondani, de az orvoslás nem szakma, hanem HIVATÁS. Ember és emberélet feletti hatalmat ad a kezébe, de hiszem, hogy ehhez alázat és hatalmas felelősség társul, vagy legalábbis ennek kellene.

A magyar egészségügy jelenleg borzasztó mélypontot él. Megértem, hogy az állami szektorban dolgozó orvosok és ápolók elégedetlenek, hiszen van miért. Nagyon sok rossz tapasztalatom van állami szektorban dolgozó orvosokkal is, de ott sok esetben valóban nem ők teremtik a lehetetlen helyzeteket (ez nyilván nem olyan orvosokra vonatkozik, mint aki elhagyta a leleteimet és félvállról vett néhány éve, mert sajnos ott is jelen vannak a nemtörődöm orvosok). Viszont én ezúttal szándékosan mentem el magánklinikára, kiszűrve az állami körülményeket, mint tényezőt. Magánrendelésben a kért vizsgálat valóban gyors eredményt hozott, sőt időpontot is hamar kaptam az általuk ajánlott orvoshoz. Ezzel ilyen szempontból teljes mértékben elégedett is vagyok. Sőt a recepción dolgozó hölgyek és a vérvételt intéző nővér is mind rendkívül kedvesek és udvariasak voltak. Ugyan nem teljesen értettem miért egy fül-orr-gégész és allergológus orvoshoz irányítottak tovább, hiszen főként emésztőrendszeri gondjaim vannak, így belgyógyász/ gasztroenterológus lett volna nekem az allergológia mellett kézenfekvő, de megadva a tiszteletet a klinikának, feltételeztem, hogy okkal teszik. Tévedtem.
A tüneteim jelentős részét a doktornő totálisan figyelmen kívül hagyta, mikor az alkohol okozta erős tünetekről meséltem, ami nekem a hisztamin intolerancia vizsgálat egyik nyomós oka volt, epésen megjegyezte, hogy "alkohol nélkül csak lehet valahogy élni". (Valóban lehet, de nem egészséges az sem ha tünetet okoz a kis mennyiség, nem véletlen beszélek róla. De egyébként az vesse rám az első követ, aki nem fogyaszt el néha szívesen egy pohár bort vagy sört a barátaival.) Ezek mellett sok esetben teljesen belém fojtotta a szót, ha meg akartam említeni tüneteket, hogy ez nem ide tartozik. Megértem ugyan, hogy ő nem tud vele mit kezdeni, de attól az még tünet, ami nekem gondot okoz, dicséretes lett volna, ha ennyit legalább hajlandó figyelembe venni. Azt mondta, hogy ezek alapján (amit hajlandó volt meghallani), ez nem hisztamin intolerancia, hiszen az értékem is a határvonalon kívülre esik. Az ezzel a betegséggel élő csoport tagjai szerint, több vizsgálat létezik, önmagában ez sokszor nem elég. Ez az érték, ami nekem van, pedig szerintük okozhat gondokat, mert ismernek olyan embereket, akiknek valóban így voltak hisztamin problémái. De rendben, ők nem szakorvosok, ez tény. El tudom fogadni azt, hogy nem hisztamin, legalább megúszok egy drasztikus diétát, de akkor legalább néhány alternatívát jó lett volna hallani. Hiszen megoldást keresnék a kiváltó okra. Helyette azonban onnantól kezdve, hogy megemlítettem, mint esetleges diétahibát a többi problémámra azt, hogy dolgoztam egy ideig külföldön és nem saját konyhában főztem, nem is magamra, így egy allergia/intolerancia szempontból alapvetően nem steril konyhában készültek az ételeim, mert hát ez is okozhat esetleg gondot, az volt a megoldása, hogy elkezdett minden lehetséges vizsgálatot ajánlgatni a magánklinikáról. Gondolom lobogott a pénz a szeme előtt a külföldi munka kapcsán. A fejemhez vágta, hogy mi az, hogy én tejre meg szójára diétázok, ha egyszer évek óta nincs újravizsgálva. Én ezt - és javítson ki bátran bárki, aki jártasabb a témában - soha nem gondoltam túl, hiszen 18 éven keresztül kezdetben néhány havonta, majd évente rendszeresen jártam kontrollra ezzel. Minden alkalommal igazolták, hogy nem fogyaszthatom egyiket sem. Volt néhány hülye évem, mikor mégis megtettem és meg is lett az eredménye. Azóta pedig elég csúnyán reagál a szervezetem arra, ha bármelyiket fogyasztom. Nem érzem, hogy pusztán azért, hogy egy ilyen kaliberű doktornő elégedettséget érezzen rendszeresen terheltetve magam újra kellene vizsgáltatnom a dolgot. Így az állambácsit sem húzom le visszatérítendő adóval...  De a "kedves" doktornő csak írta fel a vizsgálatokat, 3 olyat, ami nélkül el se menjek gasztroenterológushoz (mert hogy oda menjek azért el, mert ő a tüneteim alapján nem tud semmit sem mondani), meg még egyet, amivel aztán hozzá menjek vissza. Összeadva, a 4 vizsgálat összege megközelíti a 90000 Ft-ot. Hozzátette, persze, hogy gasztrós doki nem fog velem törődni, ha hiányzik az a 3, amit Ő a nagy varázsló ajánl nekem.

Majd következett az, hogy mi az, hogy nem volt egy konkrét orvos, aki végigvitte volna az utóbbi években a tüneteimet és problémáimat... ezt azért érzem felháborítónak, mert dobálta a szavakat anélkül hogy meghallgatta vagy várta volna egyáltalán a választ. Mert itt például nem kellett volna messzire menni. Az egyetem 5 év. Az alapképzés után 1 évet kihagytam, dolgoztam. Az egyetemi évek alatt a tényleges otthonomtól és állandó lakcímemtől durván 100 km-re tartózkodtam, az ideiglenes lakcímhez tartozó orvos soha, semmilyen tünettel nem volt hajlandó sehova beutalni. Indokként azt mondta, hogy csak az állandó lakcímemhez tartozó háziorvosom teheti. Tehát, ha tényleg kibírhatatlan volt a tünet, akkor kénytelen voltam néhány napot az egyetemen kihagyni, hazautazni, felkeresni a háziorvosomat, aki beutalt kézenfekvően a körzethez, ahova tartozunk, ami az egyetemtől egyébként más, rövidebb útvonalon is 120 km távolságot jelent. Majd az oda kapott időponthoz ismét utaznom kellett összesen 240 km-t... BA és MA között egyébként ugyanoda jártam vissza, de ő volt a leletelhagyós doki, szóval nem erőltettem tovább később. Majd MA mellett még ugye dolgoztam is végig, így már időben nem engedhettem meg magamnak, hogy 120 km-re járkáljak orvosokhoz.

Majd a vizsgálat végén kegyelmesen közölte a doktornő, hogy akkor csak a konzultációs díjat fizessem, mert nem készített fül-orr-gégészeti vizsgálatot...amin csodálkoztam is volna, hiszen egy tünetként néha jelentkező, egynapos orrduguláson kívül még csak tünetem sincs, ami indokolná.
Szóval ezért a csodás 10 percért kifizettem 6000 Ft-ot.
Nevetséges...

A legrosszabbnak az egész történetben azt tartom, hogy 6-7 év alatt senkit nem zavart az orvosok közül, hogy egy a húszas évei környékén, elején járó embernek miért vannak hullámokban rátörő erős fájdalmai és rengeteg indokolatlan fájdalmas tünete. Mert ebben a korban kellene a legenergikusabbnak lenni, nem pedig fájdalommal és rossz közérzettel vagy hangulattal küszködni. Mert sok minden okozhatja ezeket a tüneteket. Nem kell, hogy allergia vagy intolerancia legyen, csak nyilván ha azzal már baj van, akkor abba az irányba indulok meg kapásból, én mint laikus mindenképp. De ha más gyanús, nézzék azt. Engem egészen addig nem érdekel mit vizsgálnak, amíg azzal foglalkoznak, hogy megtaláljuk a kiváltó okot és azt kezeljük. Mert valós javulás csak akkor lesz, ha ezt találják meg.



7 megjegyzés:

  1. Na ez igen :(
    Az a szomorű, hogy amúgy ha sima TB-s doki lett volna, meg se lepődök, mert ott alap, hogy kapsz 10 percet és elküldenek a fenébe. Na de akiért még pluszba fizetsz és magán, hát ez durva.. az az alkoholos meg határozottan paraszt megnyilvánulás, komolyan, ne csináljunk már úgy, mintha alkoolista lenni mindenki, aki időnként megiszik egy valamit..
    Megcsináltatod a vizsgálatokat, vagy hogyan tovább?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az egész borzasztóan nevetséges volt. Utólag szívem szerint elküldeném a picsába, de teljesen őszintén be kell vallanom, hogy ott és akkor annyira ledöbbentett, hogy annyi járt a fejemben, hogy "ez most nem történik meg velem".

      Nem, semmiképp sem állok neki most az őrültségeit megcsináltatni. A 4 tesztből 1 lehet ténylegesen hasznos. De közben beszéltem orvos/orvostanhallgató ismerősökkel, akiknek ugyan mások a szakterületei, de felvázoltam, hogy mi a tervem és alapvetően jónak tartották.

      Szóval mindenképp csináltatok egy teljes vérképet, pajzsmirigyet is belevéve, mert sok tünetem átfedésben áll pajzsmirigyes tünetekkel is, meg anyukámnak volt is gondja a sajátjával...olyannyira, hogy kikapták neki. Közben megnézetem a fogaimat, mert lappangó dolgok sokaságát okozhatják fogak is. Ha ezek után sem vagyunk előrébb, akkor gasztroenterológus, úgy hogy néhány hétig vezetem előtte az étkezési naplót. Akkor már nem üres kézzel állítok oda és majd ő, mint tényleges szakember (remélhetőleg) elvégzi a szükséges vizsgálatokat.

      jobb ötletem sajnos nincs, de hogy ehhez a nőhöz nem megyek vissza többet, az holt biztos.

      Törlés
  2. Ne is menj, minek..
    Ebben tényleg az az elkeserítő, hogy az ember egészségéről van szó, és akkor a szakember helyett fórumokon kell információhoz jusson, mert az orvos egy paraszt/a gyógyszeripar zsebében van, és nem a fő célja, hogy segítsen. Hippokratész meg a mesében van..

    Ahj, a pajszmirigyre már én is gondoltam, mert én meg a fáradékonyságomat érzem az életvitelemhez képest túlzottnak, és arra is mondják.
    Mindenesetre drukkolok, hogy megfelelő kezekbe kerülj és tényleg segítsenek, mert ahogy írtad is, ilyen idősen messze nem természetes, hogy az embernek problémái legyenek, netán fájdalmai.

    VálaszTörlés
  3. Én biztos vagyok benne, hogy akadnak még jó és lelkiismeretes orvosok, csak én nem találkozom velük...

    Szerintem a pajzsmirigyet érdemes megnézetni időnként, mert azért sok galibát okozhat, és elég gyakori betegség is. Igen, a fáradékonyság nálam is megvan, ami az én esetemben jelenleg teljesen indokolatlan.
    Köszönöm, én is bízom benne, hogy jól alakulnak a dolgaim majd. :)

    VálaszTörlés
  4. Vannak egyébként (bár sajnos szerintem a nagyobb részük elment innen, mert ha nem, egyszerüen belefásulnak abba, hogy tb-s orvosként egy dokira ezer beteg jut naponta, és totál stresszes az egész), legalábbis volt nem negatív tapasztalatom is az elmúlt években (azért nem túlzok, hogy pozitív, de ha barátsagos + ellát és rendbejövök, az nekem már elég).

    Egyébként azért tök jó, hogy az interneten ennyire tudtál informálódni. Ha belegondolsz, hogy ugyanez a látogatás hová vezetett volna, ha mit sem sejtve odamész, hogy ezek a tüneteid, segítsen, és akkor nyomatja ezt a stílust és küld el azokra a vizsgálatokra, akkor nagyon rosszul jártál volna :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen igazad van! Attól félek, hogy egyébként ez is lehet a bevett dolog. Főleg itt, ahol amúgy nem csak felnőttekkel, de gyerekekkel foglalkozik. Nyilván nem vagyok ugye szülő, de lehet én is hamarabb csináltatnám meg ezt a sok szart, ha nem a saját egészségem lenne a tét, hanem pl. a gyerekemé. Ocsmány dolog ezt így kihasználni, szerintem.

      Törlés
    2. Elég ocsmány dolog, de sajnos ezt szerintem tényleg kihasználják, hogy az ember a szerettei egészségéért kész mélyen a zsebébe nyúlni..

      Törlés